Saturday, December 1, 2012

Pasar oh Pasar!

Bercinta nak ke pasar, dari sehari ke sehari.
Kat rumah tu ape pun takde, yang ade sausage, roti, telur and maggie.
Takkan nak makan itu aje kan?

Kak Jana said 'Pergila pasar borong Selangor tu kan dekat, murah and kalau kau pergi jam 9 malam keatas sure banyak barang fresh' Ok! I will follow youuuu. Niat nak pergi Giant ku bantutkan, akhirnya weekend haritu kami ke kedai perabot beli sofa. Entah la sofa tu rasa macam besar pulak, macam tak sesuai dengan apartment, tapi dah pilihkan. *eyh cerita sofa plak*

So end up, Pak Jenol and me went to Pasar Borong Selangor yang 5 min dari rumah kami. Right after dinner at Mr. Steak House (Sri Kembangan) kami pun ke Pasar. Alahai, saya ni mana la tahu pilih-pilih ikan ni, nama-nama ikan lagilah failed! Banyaknya Pak Jenol yang tahu.

Saya: Ini ikan apa sayang?
Dia: Ini ikan Kerisi, masak asam pedas sedap taruk bunga kantan
Saya: Ooooo, ini ikan apa sayang?
Dia: Ini ikan selar kuning
Saya: Dah agak dah (konon tau lah sangat)
Dia: Hek eleh, bajet tau lah tu..
Saya: Kikikikiki
Dia: Mengada nak beli ikan apa ni?
Saya: Ikan kerisi la suruh dia siang siap-siap 
(saya tak pandai siang ikan *tutup muka*)

Part nak beli rempah pun sama:

Saya: Ini bunga lawang ye?
Pekerja A: Bukan kak, yang ini bunga lawang (tunjuk arah lain)
Saya: Ini lada hitam ke?
Pekerja A: Bukan kak, ini biji sawi
Saya: Ok, sebuk kari sepeket please.

Terukkan dah 31 tahun baru nak belajar ikan, rempah bagai, Esoknya masuk office terus google segala nama rempah pastu view Image nya di google. Siapalah saya tanpa Google. Huhuhu. 
Ni nasib depan suami kalau depan mak mertua mamposs kene luku kot.

Apapun, kami berjaya mengisi kekosongan dapur dan petiais dengan 
beras, rempah, ikan, ayam , udang, sotong dan sayur-sayur. 

Mission Completed!

2 comments: